fredag den 7. december 2012

Lyssys chokoladetærte

Jeg har flere gange fået henvendelser på min tærte som jeg sendte til kongerigets kager for over et år siden..
Ingen kan finde opskriften og jeg for både mails og opkald..
Senest i dag har jeg fået et fra den søde Joy, som skulle bruge den til gæster på lørdag.

Så jeg har taget beslutningen om at lægge den på bloggen, så den kan blive fundet, forhåbentlig sammen med billedet fra dr, når man Googler den :) !


Jeg er ikke sikker på om dette billede er det jeg rent faktisk brugte til konkurrencen, men tror det!!

Det allerbedste ved kagen er helt klart at den er glutenfri pga mandelmelet, og det er skønt når jeg nu har både familie og veninder som desværre er glutenallergikere <3

kagen bages som følger :

75g mandler - smuttede
150g sukker
150g smør
150g kogechokolade (mørk)
1-2 spsk cognac (kan undlades)
3 æg

Mal mandlerne til mel i en foodprocesser (kan købes færdigmalet i supermarkedet) og bland det med sukkeret i en skål.
Smelt smør og chokolade over vandbad og lade det køle 3-4 min inden det blandes med mandler og sukker.
Kom cognacen i og pisk derefter (med el-pisker) et æg i ad gangen..
Smør et tærtefad med smør og bag den ved 175grader i 30 min på nederste ribbe i ovnen.
Lad den køle ned. Kan spises både varm, lunken og kold (alt afhængig af hvilken dessert du ønsker)
Pynt den med lidt sigtet flormelis eller kakao og spis den som den er eller med bær og is til.

Jeg kan ikke huske om den jeg har lavet til programmet er med kaffecreme til, men den for du også lige :)

1/4 liter piskefløde
2 tsk instant kaffe
Flormelis til at gøre den sød

Kom fløden og kaffen i en gryde og varm det stille op, og rør til kaffen er opløst.
Stil det i køleskabet og lad det køle fuldstændig ned til 5 grader, pisk det herefter til flødeskum og smag den til med flormelis :)

Fra nu af håber jeg at den er til at finde for folk som skal bruge den :)

Her er et billede af den, når jeg efterfølgende har lavet den, til mine kollegaer, i sommers


1000 Knus AyoePhilippa // Ciirkeliinespletter <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar